elektronická neschopenka

Elektronická neschopenka: Jak e-neschopenka funguje a pravidla

Kamila Tomková, 10. 12. 2024

Máme tu zimu – čas sněžných radovánek, magických třpytících se vloček dopadajících na zmrzlou zem, která nám křupe pod nohama a jednoduše dechberoucí atmosféry, kterou toto roční období nabízí. Bohužel s ním přichází i nepříjemné období kašlů, viróz, chřipek a jiných zákeřných nemocí, která nás mohou tam venku postihnout. Proto se může stát, že budeme dočasně neschopni docházet do práce. Co s tím? Již není třeba běhat od lékaře k zaměstnavateli – doba digitalizace i v tomto případě přináší nesporné výhody.

Co je neschopenka?

V první řadě si pojďme říci, co vlastně dokáže našemu zaměstnavateli, že jsme skutečně nemocní a nesnažíme se pouze vyhnout pracovním povinnostem za pomoci (ne vždy) dobrých výmluv.

K tomuto účelu slouží Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti (lidově zvané “neschopenka”).

Tento dokument vám může vystavit pouze lékař a to v případě že:

  • jste nemocní
  • prodělali jste úraz, který vám brání ve výkonu pracovní činnosti
  • máte jiný druh dočasného zdravotního problému, jenž vám zabraňuje ve výkonu práce

Cílem tohoto dokumentu je tedy ulevit nemocnému z pracovních činností a tak podpořit jeho rekonvalescenci. V případě infekčních nemocí navíc neschopenka pomáhá v zabránění dalšího šíření nemoci.

Nové neschopenky

pracovní neschopnost

Zatímco ještě v roce 2019 musel nemocný zaměstnanec doložit část Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti svému zaměstnavateli osobně, dnes je nám to usnadněno. Náhrada mzdy i nemocenské mu přichází automaticky. Proč tomu tak je?

Namísto původních pěti dílů mají totiž nové neschopenky již pouze tři díly:

  • I. díl – Hlášení ošetřujícího lékaře o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
  • II. díl – Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
  • III. díl – Hlášení ošetřujícího lékaře o ukončení dočasné pracovní neschopnosti

První a třetí díl lékař odesílá na Českou správu sociálního zabezpečení, zatímco průkaz dostává přímo nemocný. Přestože nemusí nemocný žádnou část neschopenky dokládat zaměstnavateli, musí ho o své neschopnosti informovat (telefonicky, SMS a jiným způsobem).

Co je to eNeschopenka?

Takzvaná eNeschopenka je elektronické potvrzení o dočasné pracovní neschopnosti. Používat ji lze od roku 2020 a na rozdíl od klasické papírové neschopenky funguje pomocí elektronického systému, což značně usnadňuje celý proces, který doprovází vystavení neschopenky.

Co se tedy v zásadě změnilo?

S příchodem eNeschopenky přišlo hned několik výhod. Pokud to shrneme, jedná se v zásadě o tyto:

  • Domů si odnesete už jenom jeden papír.
  • Šéfovi stačí zavolat, nebo napsat e-mail.
  • Zaměstnavatel má díky ePortálu České správy sociálního zabezpečení kompletní přehled o zdravotním stavu svých zaměstnanců během pracovní neschopnosti.
  • Pokud budete na neschopence déle než 14 dní, nemusíte žádat o výplatu nemocenského.

Jak se eNeschopenka vystavuje?

Vystavení eNeschopenky předchází obdobný proces jako při klasické papírové podobě:

  • lékař nemocného vyšetří
  • poté lékař vystaví eNeschopenku a zašle ji do systému
  • nemocný obdrží potvrzení o jejím vystavení a může ho sdílet se svým zaměstnavatelem
  • Zaměstnavatel má tímto způsobem přístup k informacím o pracovní neschopnosti svého zaměstnance v reálném čase

Jak jsou na tom podnikatelé?

eneschopenka

V případě, že jste osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), máte také právo na eNeschopenku ovšem s tím rozdílem, že po ukončení dočasné pracovní neschopnosti musíte vyplnit hlášení o ukončení a následně ho elektronicky, poštou nebo osobně doručit na příslušnou Státní správu sociálního zabezpečení.

Závěr

Je naprosto zřejmé, že eNeschopenka je nejen dalším krokem vpřed k digitalizaci zdravotnictví a zlepšení našeho systému. Tento způsob vystavování neschopenek se rozšířil během koronavirové epidemie ve snaze zabránit dalšímu šíření nemoci. Digitalizace je tedy jasnou budoucností v oblasti zdravotnictví nejen pro lékaře, ale i pro pacienty (tohoto tématu se týká i stále více se rozšiřující telemedicína, o které se můžete přečíst v našem článku). Otevřeme tedy dveře digitalizaci i tímto způsobem a usnadněte si tak byrokracii.

Zdroje: E15 , Nzip, Vema, Moje ambulance, ePortal ČSSZ

Čtěte také: