Že jsou létající auta hudbou budoucnosti? To už dávno neplatí. Slovenské létající auto AirCar z dílny vynálezce Štefana Kleina poprvé vzlétlo v říjnu 2019 a už v červenci 2021 překonalo svůj první meziměstský let z Nitry do Bratislavy v délce 35 minut. V roce 2024 prodala slovenská společnost licenci na výrobu a distribuci létajících vozů čínské firmě Hebei Jianxin Flying Car Technology. Stane se pro nás v blízké budoucnosti přeprava létajícími auty běžnou realitou?
Na začátku byl ambiciózní sen
Myšlenka létajících vozidel není nic nového, v dávných dobách o nich snili už vizionáři jako Leonardo da Vinci nebo Jules Verne. Jejich fantazie o technologii překračující gravitaci inspirovaly řadu inženýrů a vynálezců, a dnes se díky technologickému pokroku tyto sny konečně stávají skutečností.
Historie přelomového stroje AirCar sahá až do konce 80. let minulého století, kdy slovenský vynálezce a designér Štefan Klein navrhl v rámci diplomové práce první prototyp létajícího auta s názvem Aeromobil I. V devadesátých letech přišel s vylepšeným prototypem Aeromobil II, oba tyto stroje dnes najdete v leteckém muzeu v Košicích. V roce 2017 založil Klein s podporou podnikatele Antona Zajaca společnost KleinVision, s.r.o.
Technologie AirCar
Létající vozidlo AirCar měří asi 5,2 metru a pohání ho motor značky BMW s objemem 1,6 litru a výkonem kolem 140 koní. Na zemi dosahuje maximální rychlosti 160 kilometrů v hodině, ve vzduchu stroj létá rychlostí až 170 kilometrů v hodině. AirCar dokáže vzletět při rychlosti 120 km/h z ranveje dlouhé pouhých 300 metrů. Transformace tří až čtyřmístného automobilu na letadlo trvá 2 minuty a 15 vteřin.
Dolet přelomového vozidla ve výšce 2,5 tisíce metrů se odhaduje na tisíc kilometrů. Za účelem bezpečného provozu je pro řízení AirCar nezbytná pilotní licence. Po 70 zkušebních letech a více než 200 startech a přistáních podle předpisů Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) vydaly v roce 2022 slovenské úřady osvědčení o letové způsobilosti vozu.

Smlouva s čínskou technologickou společností
Po úspěšném získání certifikátu o letové způsobilosti projevila o AirCar zájem čínská technologická společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology. Licenční smlouvou se slovenskou společností KleinVision získala výhradní práva na výrobu a distribuci certifikovaných létajících aut AirCar. Finanční podmínky této smlouvy však zůstávají neznámé. Společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology hodlá dle tiskové zprávy licenci využít hlavně v domovské Číně. Prodej technologie do Číny není překvapením, neboť tamní společnosti v současné době aktivně investují do vývoje létajících vozidel.
Létající vozidla jsou globálním trendem
Do vývoje létajících vozidel investují společnosti po celém světě. Není se čemu divit, létající automobily umožňují rychlé a přímé spojení, aniž by zatěžovaly dopravní infrastrukturu. Světovým leaderem v oblasti elektromobility, a nyní i ve vývoji létajících vozů je Čína. V únoru 2024 například uskutečnila firma AutoFlight první zkušební let elektrického létajícího taxi mezi městy Šen-čen a Ču-chaj. Cestu, která autem zabere tři hodiny, překonalo pětimístné taxi za 30 minut.
O revoluci v dopravě se pokouší také společnost EHang, která už v roce 2023 získala od čínských úřadů bezpečnostní certifikát pro své elektrické létající taxi. Ani Spojené státy nezůstávají pozadu. Automobilová společnost Alef Aeronautics získala letovou certifikaci pro své elektrické létající osobní auto Model A. Stroj je oproti konkurenci unikátní v tom, že nepotřebuje křídla ani vrtule a umožňuje vertikální start i přistání.
Britská vláda dokonce publikovala plán, podle kterého by létající taxíky měly být běžnou součástí dopravy do roku 2028. Plošné zavedení létajících aut však komplikuje chybějící legislativa.

-
Kanalizace pod kontrolou: Jak předejít haváriím a nečekaným nákladům?
Havárie kanalizace mohou znamenat nejen vysoké náklady na opravy, ale i ekologické a hygienické riziko. Zatímco drobné poruchy lze vyřešit rychlým zásahem, rozsáhlé poškození kanalizační sítě může ochromit celé městské části. Jak mohou obce a správci sítí těmto… Číst dále
-
Nedestruktivní zkoušky betonu a železobetonových konstrukcí
Každoročně se na světě vyrobí více než 30 miliard tun betonu. Beton je nejpoužívanější stavební materiál, který najdeme téměř v každé stavbě, od obytných domů až po monumentální mosty. Ačkoliv patří mezi nejodolnější materiály, ani betonové konstrukce nejsou věčné… Číst dále
-
Zátěžové EKG: Jaký je průběh a výstup dat bicyklové ergometrie
Srdce je náš nejvýkonnější sval – neúnavně bije celý život a přizpůsobuje se každé situaci. Ale co když začne reagovat jinak, než by mělo? Některé srdeční potíže se projeví až při zátěži, a právě proto existuje zátěžové EKG neboli… Číst dále

Sára Aiblová je studentkou brněnské právnické fakulty. Kromě práva se zajímá o psychologii, kulturu a cestování. Baví ji prozkoumávat aktuální témata ze světa technologií či wellness a předávat je čtenářům.