Reverzní logistika označuje tok všeho, co se od zákazníků vrací zpět do skladu výrobců. S rostoucím e-commerce trhem nabývá zpětná logistika na významu, protože e-shopy řeší stále větší objem vráceného zboží a náročné požadavky na udržitelnost.
Zpětná logistika snižuje ekologickou stopu firem, a zároveň díky ní mohou prodejci snížit své náklady, zlepšit cashflow, posílit svou značku a zvýšit loajalitu zákazníků. Jak zpětná logistika funguje? Od jakých společností se inspirovat? A jaké výzvy s sebou reverzní logistika přináší?
Co je to reverzní logistika?
Reverzní logistika, označovaná také jako zpětná logistika, je proces zajišťující zpětný tok zboží, materiálů a surovin od spotřebitelů zpět k výrobcům nebo prodejcům. Jednoduše řečeno je to zpětný tok všeho, co spotřebitel použil, nejen samotných výrobků, ale i obalů a dalších materiálů. Na rozdíl od tradiční logistiky, která se zaměřuje na distribuci produktů směrem k zákazníkovi, se zpětná logistika soustředí na procesy, jako je vracení zboží, opravy, renovace, recyklace a ekologická likvidace.
Zásady reverzní logistiky
Principem zpětné logistiky je odvážet veškerý odpad, ať už jde o spotřebované produkty, nebo vrácené či reklamované zboží od spotřebitelů zpět k výrobcům. Hlavním cílem zpětné logistiky je nalezení opětovného nebo nového využití starých výrobků nebo alespoň recyklovatelných materiálů. Reverzní logistika se vyznačuje maximální šetrností vůči životnímu prostředí, zároveň by však firmám i spotřebitelům měla přinášet ekonomické výhody.
Odpovědnost firem za jejich výrobky
Podle aktuální legislativy mají firmy odpovědnost za kompletní životní cyklus každého jednotlivého výrobku. To zahrnuje celý proces od získání surovin pro jeho výrobu, přes obaly až po samotnou likvidaci odpadu. Ze zákona je třeba povinností některých podniků zpětně odebírat třeba baterie a poté je ekologickou cestou likvidovat.
Přístupy ke zpětné logistice
Firmy mohou při zpětné logistice využít různé strategie. Mezi možnosti patří oprava nebo repasování produktů, které je připraví k dalšímu použití. Další variantou je recyklace, při níž se zboží nebo obaly rozloží na materiály, které lze znovu zapojit do výrobního procesu. Renovované výrobky se pak mohou prodávat za nižší cenu, což jim dodá novou hodnotu.
Co všechno řeší reverzní logistika
- Vrácené zboží
V případě vratek je úkolem reverzní logistiky, aby zpracování vráceného zboží bylo co nejrychlejší a nejefektivnější, aby mohlo jít znovu do prodeje. Cílem reverzní logistiky je však i minimalizace množství vráceného zboží.
- Renovace zboží
Některé firmy umožňují zákazníkům vracet zboží, které už nevyužívají. Firma ho následně zrenovuje a znovu prodá, případně zrecykluje jeho použitelné části. Například technologický gigant Apple zákazníky motivuje k vracení zboží slevou na nový produkt při vrácení starého.
- Obalový materiál
Firmy mohou znovu využít nebo ekologicky recyklovat obalový materiál, čímž snižují náklady i ekologickou stopu. Rohlík.cz například nabízí opakovaně použitelné ekologické tašky a zpracovává vratné lahve a obaly.
- Opravy a údržby
Podle některých smluvních podmínek mají zákazníci nárok na pravidelnou údržbu či opravu zboží v případě jeho poškození.
- Recyklace a likvidace
Produkty, které nelze znovu prodat, renovovat nebo opravit, jsou odeslány k recyklaci nebo likvidaci v souladu s předpisy na ochranu životního prostředí.
K čemu slouží reverzní logistika
Reverzní logistika se zaměřuje na opětovné využití produktů a materiálů, které již zákazník použil nebo objednal. Měla by být ekonomicky výhodná a zároveň přispívat k ochraně životního prostředí. Dobře nastavená reverzní logistika může firmám přinést řadu výhod, jako například:
- úsporu nákladů,
- zlepšení peněžního toku,
- větší spokojenost zákazníků a posílení jejich loajality,
- rychlejší a kvalitnější servis,
- posílení povědomí o značce,
- menší množství odpadu a vyšší udržitelnost,
- možnost prodeje zboží ještě před jeho návratem na sklad.
Nástrahy reverzní logistiky
Přínosy reverzní logistiky jsou zjevné, ale její plánování s sebou přináší mnohé komplikace. Jednoduchou formu reverzní logistiky využívají například kurýrní služby, které při rozvozu zásilek zároveň sbírají vrácené zboží. Pro ně je plánování relativně jednoduché, ale u těžších, objemnějších a neskladných předmětů je nutné pečlivě rozvrhnout pořadí zastávek, optimální rozmístění nákladu, aby neohrozil stabilitu vozidla, a dodržení všech bezpečnostních a provozních předpisů. Nesprávně naplánovaná logistika může vést k neefektivnímu provozu, například k drahým jízdám prázdného auta.
Reverzní logistika v praxi
Rohlík.cz
Český online supermarket Rohlík.cz nabízí zákazníkům možnost využívat vratné tašky vyrobené z recyklovaných PET lahví. Zákazníci si mohou uchovávat až 20 tašek, které při dalších nákupech vracejí kurýrům. Tašky jsou po návratu důkladně umyty a znovu použity, přičemž je každá taška využitá pro minimálně 25 nákupů. Rohlík.cz také provozuje projekt „Otoč obal“, kde zákazníci platí zálohu za vratné nádoby na potraviny či drogerii. Tyto nádoby jsou po vrácení vyčištěny, naplněny novými produkty a vráceny zpět do oběhu.
IKEA
Švédský nábytkářský řetězec IKEA vykupuje v rámci projektu „Druhý život“ použitý nábytek z vlastní produkce a znovu ho prodává. Kompletní nábytek v dobrém stavu mohou zákazníci nabídnout online. Po kontrole kvality se prodává za sníženou cenu s až roční zárukou.
Remobil
Společnost Remobil odhaduje, že v českých domácnostech a firmách se nachází přibližně 12 milionů nevyužitých mobilních telefonů, z nichž pouze 10 % je recyklováno. Recyklací starých mobilů lze přitom získat vzácné kovy. Remobil se snaží elektronický odpad z mobilů snížit, a to sběrem starých zařízení, do kterého se mohou zapojit jak jednotlivci, tak i firmy, školy či obce.
Zalando Pre-owned
Německý e-shop Zalando podporuje udržitelnost prostřednictvím projektu Zalando Pre-owned, který se zaměřuje na prodej již nošených značkových kousků ve skvělém stavu, které odebírá přímo od zákazníků. Tím propojuje online prodej se second handem, a prodlužuje tak životnost oblečení.
Dell
V oblasti elektroniky zavedla společnost Dell model cirkulární ekonomiky, v jejímž rámci od zákazníků odebírá poškozené a použité produkty. Ty následně recykluje a získané materiály využívá při výrobě nových produktů.
Naturinka
Malý český výrobce mýdel a kosmetiky, Naturinka, se zaměřuje na minimalizaci obalových materiálů. Kosmetické produkty prodává buď bez obalu, nebo ve vratných obalech, které zákazníci mohou vrátit v místě nákupu. Firma pravidelně vyhodnocuje efektivitu tohoto procesu a upřednostňuje odolné materiály, které se dobře recyklují.
Zdroje: Česká logistika.cz, Grit.eu, Společně udržitelně, Solvertech.cz
Sára Aiblová je studentkou brněnské právnické fakulty. Kromě práva se zajímá o psychologii, kulturu a cestování. Baví ji prozkoumávat aktuální témata ze světa technologií či wellness a předávat je čtenářům.